Hoeksche Zaken
2014
13
bestemmingsplannen kennen het fenomeen
zzp’er niet. De overheid moet daarin niet
hinderend optreden. Daar moeten we als
gemeentes goed op reageren.’’
Aart-Jan Moerkerke: ,,Op zich staat Strijen
er goed voor op economisch, bedrijfsmatig
gebied. We hebben korte lijnen in een relatief
kleine gemeente als Strijen. We hebben
een business investeringszone (BIZ) die in
vergelijking met andere gemeentes meer
gericht is op detailhandel. We kijken breder
dan de winkeliersvereniging van vroeger.
Dat levert naast de standaardactiviteiten ook
leuke ideeën op. Van leegstaande winkels
zijn de etalages bijvoorbeeld zodanig
opgepimpt dat het van buitenaf een smoel
krijgt. Maar regionaal interessanter is toch
de vraag: hoe zit het Hoeksche Waard-breed?
In de Hoeksche Waard zijn we één van de
voorbeeldgebieden in Nederland in hoe we
elkaar vinden. Het Pact van de Waard is
daar een uitvloeisel van. Wat uniek is aan de
Hoeksche Waard, is dat het niet de overheid
is die alleen bepaalt, maar juist met elkaar.
Wij vervullen daar een voorbeeldrol in in heel
Nederland. We durven als overheid zaken los
te laten en de verantwoording neer te leggen
bij de partners, de ondernemers.’’
Paul Boogaard: ,,Je zit nog wel aan tafel, maar
niet meer aan het hoofd. We zijn veel meer
aan het faciliteren in plaats van realiseren.’’
Pieter Paans: ,,In die samenwerking die
Aart-Jan ook aangeeft, is het ook essentieel
dat je elkaars kernkwaliteiten gebruikt. Het
is gunnen, de samenwerking zoeken en
uitnutten. Je bent een eiland, dat geeft ook
kracht.’’
MARKETINGSTRATEGIE
Schouder aan schouder willen de vijf
gemeentes dus optrekken op economisch
gebied. Maar wat is er voor nodig om de
Hoeksche Waard op economisch gebied nog
nadrukkelijker onder de aandacht te brengen?
Aart-Jan Moerkerke: ,,We zijn een waterrijk
gebied, daar kun je op inspelen. Met de
nieuwe bedrijventerreinenstrategie kunnen
we kijken hoe we natte bedrijvigheid meer
vorm gaan geven in de regio. Maar ook: hoe
kun je droge bedrijvigheid in onze regio
aan laten sluiten bij die kaders die er al
liggen. Dat kunnen we doen door met het
uitgiftebeleid de grenzen iets open te stellen
en kwaliteit van buiten het eiland hierheen te
halen. We kijken ook hoe het bedrijventerrein
Hoeksche Waard zich verhoudt tot de andere
bedrijventerreinen. Daar gaan we een
marketingstrategie op loslaten, dat hebben we
gezamenlijk besloten.’’
Wouter Joosten: ,,Ik denk dat dat het meest
revolutionaire is. Dat heeft te maken hoe wij
vroeger naar elkaar keken. Als de gemeente
Cromstrijen bedrijventerrein De Proeftuin
ontwikkelde, dan waren we in Binnenmaas
boos. Waarom gaan jullie concurreren met
ons terrein was dan de gedachte. Maar als
je dieper keek, zag je dat er in De Proeftuin
misschien wel meer mensen werkten uit
Binnenmaas dan bij ons op de Reedijk. Maar
het gaat juist om werkgelegenheid.’’
Paul Boogaard: ,,Het aantal werknemers
dat in Korendijk maar ook daadwerkelijk
in de gemeente woont is te verwaarlozen.
Die werknemers trekken eerder naar Oud-
Beijerland, Binnenmaas en Cromstrijen.’’
UITGIFTEBELEID GEWIJZIGD
Eind 2013 hebben de gemeentes in de Hoeksche Waard het
uitgiftebeleid op bedrijventerreinen aangepast. Het oude
beleid was sturend op aanbod en gaf weinig ruimte aan
bedrijven van buiten de Hoeksche Waard om zich hier te
vestigen. Nu kunnen bedrijven van buiten de Hoeksche
Waard dat wel. In het nieuwe beleid wordt nu alleen
nog gestuurd op echt grote bedrijven die kavels zoeken
van meer dan 5.000 vierkante meter. De regio vindt het
belangrijk dat deze zich op Bedrijvenpark Hoeksche Waard
vestigen. Zo blijft er lokaal meer ruimte voor de kleinere
vaak lokaal gebonden bedrijven. Bij de voorbereiding van
de beleidswijziging is geluisterd naar de bedrijven zelf. De
ondernemersvereniging (OHW) en de Kamer van Koophandel
hebben vanaf het begin meegedacht en de regio heeft een
enquête onder de bedrijven gehouden.
RONDETAFELGESPREK