Hoeksche Zaken, winter 2020

HOEKSCHE ZAKEN 36 vragen aan 10 WWW.HYGIENEPRODUCTS.NL RASONDERNEMER JACK NEELEMAN. EIGENAAR VAN HYGIENE PRODUCTS INTERNATIONAL BV (HPI) EN FOUNDER VAN HET DUURZAME MERK ORANGEBRUSH®. 1. Wanneer en waarom ben je HPI begonnen? Ik werk dit jaar al 25 jaar in de hygiënebran- che. HPI was voor mij in 2013 de start van een heel nieuw begin, zowel zakelijk als privé. Ik heb toen al mijn zekerheden overboord gegooid. Het klinkt misschien een beetje rebels, maar ik wilde nooit meer dat iemand anders voor mij bepaalde wat ik de volgende dag moest gaan doen. Ik wilde het voortaan op mijn eigen manier doen en vooral: op een eerlijke manier. Dat ging niet zonder slag of stoot, met als gevolg dat ik anderhalf jaar later € 75.000,- verlies had. Maar van fouten maken kun je leren, zo blijkt gelukkig later. 2. Wat heb je met HPI te bieden? HPI is de trotse vertegenwoordiger en im- porteur van de hoogwaardige FBK® Cleaning Systems in de Benelux. Het aanbod bestaat onder andere uit hygiënisch borstelwerk voor de foodsector en we helpen onze afnemers bij het opstellen van een gedegen advies richting de eindgebruikers. HPI is alles waar ik als persoon voor sta. Alles doen voor je klant, no nonsens met als motto ‘doe gewoon en gewoon doen’. 3. Wat spreekt jou aan in het zelfstan- dig ondernemerschap? De vrijheid. Ik ben impulsief en als ik ergens in geloof dan kan ik er vol voor gaan, zonder verantwoording af te leggen aan anderen. Je kunt hard vallen, maar ook hard groeien. Ondernemen is één grote leerschool. Ik leer nog steeds. 4. Naast HPI heb je ook een eigen merk op de markt gebracht en inmiddels staan door heel Nederland jouw hygiënezuilen. Hoe krijg je dit allemaal voor elkaar? Succes bereik je niet alleen, maar samen. Het begint met de juiste mensen om je heen én wederzijds vertrouwen. Ik profiteer van mijn dealernetwerk. Ik probeer mijn producten via hen te verkopen, waarbij ik het belangrijk vind dat zij er het meeste aan verdienen. Ik ben zelf eigenlijk helemaal geen goede verko- per, maar mijn enthousiasme werkt blijkbaar aanstekelijk. Als ik ergens in geloof dan ga ik er 200% voor. Dat geeft andere partijen het vertrouwen om met mij in zee te gaan. Ze noemen mij een firestarter. Ik begin klein en wakker met mijn enthousiasme het vuurtje verder aan. En dan kan het ineens heel hard gaan.” 5. Wat zijn volgens jou belangrijke voorwaarden voor succesvol ondernemer- schap? Jezelf blijven en nooit afwijken van je gevoel. En consequenties van je daden altijd aan- vaarden. Dat kost soms tijd, maar dit betaalt zich uiteindelijk terug. Je moet fouten durven maken voor meer succes. Zie het als een soort leergeld. Een andere belangrijke voorwaarde: verkoop nooit iets wat je zelf niet zou kopen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=