De blik Werk op papier (15-20) De brutale blik kijkt je doordringend aan. Het werk is spontaan en snel gemaakt. De ogen priemen en trekken de meeste aandacht. ONDERSCHAT Dit proces wordt volgens Ria vaak onderschat bij abstracte kunst. “Het zijn niet een paar willekeurige verfstrepen op een doek. Ik wil een sfeer creëren in mijn werk, waar je langer naar kijkt en steeds iets nieuws ontdekt. Dat is in een figuratief schilderij veel gemakkelijker. Bij een abstract of geabstraheerd werk heb je geen referentiekader. Hierbij komt het aan op een goede compositie en de juiste balans tussen vormen en kleuren. Dat luistert heel nauw. Mijn werk is doorgaans vlakmatig, grafisch, kleurrijk en geabstraheerd, maar altijd met een kwinkslag. Het is niet zo dat ik een specifieke boodschap wil overbrengen, maar meer een aangename beleving door mensen te verleiden om écht naar mijn werk te kijken. Een soort ontdekkingstocht: op zoek naar wat er gebeurt en wat je nu echt ziet en beleeft. Dat is voor mij kunst.” PORTRETTEN Ria volgde veel verschillende cursussen en opleidingen en is momenteel bezig met een specialisatie van de schildersopleiding bij de Academie Arendonk in België. Hier maakt zij zich de portret –en modelkunst meester. “Op de academie leer je werken naar de waarneming, je moet de realiteit weergeven. We werken daar naar levend model en korte standen. Hierdoor leer je spontaan en snel werken en kom je tot de kern van het model. De werken zijn dan ook realistisch en naar de anatomie van de mens getekend en geschilderd. Naast het werken op de academie teken en schilder ik graag mijn kleinkinderen. Dat zijn mijn leukste modellen, maar dan wel van een foto. In het volgende schooljaar kan ik vrijer gaan werken en mijn eigen interpretatie en fantasie gaan gebruiken in portret en model. Dat doe ik toch het liefste.” ANDERE TIJDEN Ria is aangesloten bij de schildersgroep ‘Primair’ waarmee ze een aantal keer per jaar een expositie organiseert. Primair is gevestigd in een klaslokaal van het voormalig Actief College. De school – nu Cre-actief genoemd - is een verzamelplaats geworden van kunst en cultuur. Ook hangen Ria’s werken regelmatig bij huisartsenpraktijken en ziekenhuizen aan de muur en neemt zij af en toe deel aan een kunstmarkt- of -beurs. Ze merkt op dat de kunstwereld de afgelopen twintig jaar hard is veranderd, onder andere door de komst van internetplatformen, zoals Werk aan de Muur, en de opkomst van NFT Art. Ria legt uit: “Mensen kopen steeds vaker kunst online en ook tijdens exposities is NFT Art vertegenwoordigd. NFT is een manier om eigenaarschap te koppelen aan digitale beelden. Hierdoor ontstaat een nieuw waardesysteem. Ik merk dat de verkoop van kunstwerken tijdens exposities terugloopt. De verkoop van kunst verschuift, net als overal, naar internetaankopen. Probeer je hier maar te onderscheiden. Iedereen heeft Instagram, Facebook en een eigen website. Ik ben me er van bewust dat ik mijn werk actiever online moet promoten, maar ik betrap mijzelf erop dat ik liever kunstwerken maak dan promoot. Zolang mijn creatieve brein blijft borrelen en ik kunst kan blijven maken, ben ik tevreden.” @bense_ria | www.mapart.nl Kind. Acrylverf op papier (20-30) Het kind wil duidelijk niet op de foto en verbergt zijn gezicht achter zijn handen. Hier is een grove en snelle penseelstreek gebruikt voor een spontane weergave van de situatie. 86 HOEKSCHE ZAKEN
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=