Hoeksche Zaken, voorjaar 2022

HOEKSCHE ZAKEN 69 Luisteren kan heel veel zeggen “In principe nemen we iedereen aan die op onze vacatures solliciteert.” En daarmee zat de ‘Chief Happiness’ van een landelijke supermarktketen in één klap in mijn irritatiezone. Met die zin is namelijk echt van alles mis. Ze sprak over ‘open hiring’. Open wat? Ik praat je bij. Het concept Open Hiring® bestaat al 35 jaar en startte in Yonkers, een voorstad van New York. Met Open Hiring geef je iedereen een kans op een baan, zonder sollicitatiegesprek. Wie heeft dat in vredesnaam bedacht? En waarom zou je dat doen? Kan iemand mij uitleggen waarom we het ineens een goed idee vinden dat we niet meer met elkaar in gesprek gaan, voordat we met elkaar gaan samenwerken? Er is in Nederland een grote groep werkzoekenden die langs de lijn staat. Mensen die kunnen én willen werken, maar op de één of andere manier geen aansluiting vinden op de huidige arbeidsmarkt. Dat kan zijn door foute keuzes uit het verleden, gebrek aan diploma’s of juist een tekort aan werkervaring, een verkeerde geboortedatum in het paspoort, afkomst of een handicap. En die mensen hebben een verhaal. En dat verhaal borgt waarom het soms nét even niet lukt. Waarom het hiervoor een paar keer mis is gegaan of waarom mensen invullen dat het in de toekomst vast mis zal gaan. Dat verhaal vertelt wat continue afgewezen worden met je doet, welk litteken het verliezen van je baan heeft achtergelaten. Wat voor impact het heeft op je sociale leven wanneer je geen onderdeel uitmaakt van de arbeidsmarkt. In dat verhaal liggen verborgen dromen en verstopte ambities. Dappere pogingen en stille hoop. Je vindt er ook een niet te stoppen motivatie om het wél te laten slagen. Het enige wat jij hoeft te doen is bereid zijn om te luisteren. “Het enige wat jij hoeft te doen is bereid zijn om te luisteren.” En dan nog iets. Werkgeluk bestaat niet. Wie heeft ooit bedacht dat een one-size-fits-all-programma ervoor gaat zorgen dat in één vingerknip al jouw medewerkers gelukkig worden? Of neem je genoegen met een percentage? Hoe selecteer je dan? Precies. Het enige wat jij moet weten is waar je medewerkers energie van krijgen! Hoe je dat doet? Door naar ze te luisteren. G LAURA VAN DIE VAN CAPITAL V Als specialist in arbeidsmarktcommunicatie weet Laura van Die als geen ander wat werknemers beweegt en motiveert. Wáárom ze voor jouw bedrijf kiezen of juist niet. Of hoe je ervoor zorgt dat mensen bij jou willen blijven werken. In deze gastcolumn deelt Laura haar bevindingen over de dynamische arbeidsmarkt op de typische ‘Laura-manier’: enthousiast, scherp en soms een beetje rebels, waarmee ze iedereen wakker schudt. Wake up en laat geen kansen liggen! ASTCOLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=