Hoeksche Zaken, voorjaar 2022

SLIM LANGER THUIS MET DE COMPAAN Mensen blijven steeds langer zelfstandig thuis wonen. Maar wat is daarvoor nodig? Onder de noemer ‘Slim Langer Thuis’ onderzoekt Thuis in de Kern verschillende technische en digitale oplossingen. Eén hiervan is de Compaan. Deze gebruiksvriendelijke tablet maakt het voor ouderen eenvoudiger om digitale vaardigheden te leren, zorgt voor minder eenzaamheid en maakt zorg op afstand mogelijk.  CYNTHIA VAN DER WAAL  HEIJBLOM FOTOGRAFIE “We streven naar een inclusieve samenleving: een samenleving waar iedereen mee kan (blijven) doen. Hierbij zijn digitale vaardigheden heel belangrijk”, weet Mariëlle. “De Compaan is een gebruiksvriendelijke en veilige tablet, waarmee de digitale vaardigheden van ouderen worden geprikkeld. Om tegenwoordig mee te kunnen doen, moet je over enige digitale kennis beschikken. Steeds meer zaken worden immers digitaal geregeld.” BEELDZORG Als voorbeeld noemt Aafke beeldzorg. “Door de coronacrisis heeft zorg op afstand een enorme vlucht genomen. We kunnen mensen via beeldzorg prima uitleggen hoe zij hun medicatie moeten innemen. Digitale zorg biedt de cliënten veel voordelen. Zo behouden zij meer zelfstandigheid, want hulp ergens bij krijgen voelt anders dan dat iets van je overgenomen wordt. Ook ervaren zij minder inbreuk op de privacy, omdat er niemand de woning in hoeft. Verder blijkt uit onderzoek dat mensen beeldzorg juist als persoonlijker ervaren. Geheel tegen alle verwachtingen in. Dit komt doordat de cliënt en zorgverlener tijdens het beeldbellen echt een een-op-eengesprek hebben. Een fysiek bezoek verloopt vaak wat meer ‘versnipperd’. Even de jas ophangen bijvoorbeeld en tussendoor een praatje met de mantelzorger.” MINDER EENZAAM “Een ander misverstand is het idee dat senioren geen interesse hebben in digitale technologie”, vult Mariëlle aan. “Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar hoe leuk is het als je een digitale rondleiding krijgt door de studentenkamer van je kleinkind? Mensen vinden dit fantastisch. Er gaat letterlijk een wereld voor ze open. Beeldbellen blijkt een uitstekende aanvullende manier om in contact te blijven met vrienden en familie. Mensen voelen zich hierdoor minder eenzaam. Daarbij biedt de Compaan ook de mogelijkheid van een digitale dagbesteding, bijvoorbeeld in de vorm van een online bingo. Verder voelen mensen zich een stuk zelfredzamer door de Compaan. Ze kunnen gemakkelijker zelf contacten leggen en dingen opzoeken.” VERLICHTING VOOR DE (MANTEL)ZORG Ook voor mantelzorgers en zorginstellingen biedt de Compaan uitkomst. Aafke licht toe: “Met beeldzorg ben je veel minder locatieafhankelijk. De zorg kan hierdoor beter digitaal verdeeld worden over meerdere personen. Als zorginstantie kunnen we onze zorg efficiënter plannen. Dat is zeker met oog op het dreigende zorginfarct noodzakelijk. De zorgvraag neemt toe, terwijl er sprake is van een personeelstekort. We kijken naar mogelijkheden om met beeldzorg de zorgteams te ontlasten. Daarbij kunnen zorgverleners die bijvoorbeeld vanwege rugklachten niet meer aan het bed kunnen staan of aan het re-integreren zijn na ziekte, prima meedraaien in de zorg op afstand.” SAMENWERKING Aafke en Mariëlle zien nog veel meer mogelijkheden met de Compaan. “Misschien kunnen we lokale initiatieven die ontmoeting stimuleren een plek geven op de Compaan. Of de plaatselijke boodschappen bezorgservice of pedicure. Ideeën zijn altijd welkom.” HOEKSCHE ZAKEN 67  Kijk voor meer informatie en contactgegevens op www.thuisindekern.nl.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=