Hoeksche Zaken, voorjaar 2022

HOEKSCHE ZAKEN 41  WWW..ALBLAS.NL “Om relevant te blijven, moet je je als bedrijf continu blijven ontwikkelen. We zijn getransformeerd van transportbedrijf tot logistieke dienstverlener, waarbij we ons richten op drie segmenten: reguliere goederen en verpakte chemicaliën, bloemen en planten en e-commerce. We breiden ons dienstenpakket telkens verder uit, zodat we onze klanten zo veel mogelijk zorgen uit handen kunnen nemen. Zo bieden we aanvullend onder meer opslag, orderpicking, freight forwarding en douane afhandeling. We hebben inmiddels ook verschillende vestigingen. Naast ons hoofdkantoor in ’s-Gravendeel hebben we vestigingen in Duitsland, Roemenië, Polen en China. Ook de eisen aan het transport zelf worden steeds hoger. Zeker in onze sector is duurzaamheid steeds vaker een license to operate. De afgelopen jaren is vrijwel ons complete wagenpark vernieuwd. Onze wagens zijn nu uitgerust met de nieuwste technieken op het gebied van CO2-reductie. Maar ook hier zijn we nog lang niet klaar. Op dit moment onderzoeken we de mogelijkheid om over te stappen op waterstof.” MIX VAN OUD EN NIEUW Aan het roer van het familiebedrijf staat een vijfkoppig managementteam. Siebe legt uit: “Mijn broer en ik als vijfde generatie en mijn ouders en oom als vierde generatie. Een mooie mix waarin oud en nieuw elkaar versterken. De kennis en ervaring van de oudere generatie gecombineerd met de ambitie en vernieuwing van de jongere generatie werkt bijzonder goed.” De kracht van Alblas International Logistics ligt volgens Siebe ook in het aanboren van nichemarkten. “Dit loopt als een rode draad door de verschillende generaties heen. We bieden bijzondere oplossingen en diensten, waarmee we voor onszelf nieuwe markten en business creëren. Zo richten we ons onder andere op het transport van gevaarlijke stoffen. Dit is zeer specialistisch werk. De regelgeving is streng en het vergunningentraject is erg ingewikkeld. Ook op dit gebied nemen we onze klanten alle zorgen uit handen. We hebben in Duitsland zelfs een speciaal warehouse ingericht voor de opslag van gevaarlijke stoffen. Een ander voorbeeld is onze vestiging in China van waaruit we wegtransport naar Europa aanbieden en vice versa. Er zijn niet veel partijen die dit doen, maar mijn vader zag hier kansen. Onder andere omdat China de laatste jaren enorm investeert in infrastructurele verbindingen met Europa. Wegtransport vanuit China is met name interessant voor het vervoer van gevaarlijke stoffen die niet via de lucht of over het water vervoerd mogen worden, maar we krijgen ook steeds meer vragen vanuit andere hoeken. De coronacrisis speelde hierbij een belangrijke rol, doordat het virus veel vertraging gaf bij de lucht- en zeevracht. Op dit gebied hebben we onze sporen inmiddels verdiend, maar ook hier geldt dat we ons blijven ontwikkelen. We zijn namelijk altijd onderweg naar nóg beter.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=