Hoeksche Zaken, voorjaar 2022

Wie? Thomas Uljee , Piet van Westen, Jeroen Klompe en Bert Mulder. Wat? De bekende ‘Hoeksche’ sojasaus Tomasu. Doel? Het doel om een ambachtelijk, kwalitatief product te maken is bereikt. De droom is het delen van deze bijzondere ervaring in de vorm van een Tomasu experience centrum in de Hoeksche Waard. Tomasu vertelt het verhaal van twee bakkers (Thomas en Piet), een boer (Jeroen) en een commerciële man (Bert) die zich hebben verenigd in het bedrijf BakkerBoerBert met als doel om zelf sojasaus te maken. “Een écht goede sojasaus, waarbij we alles zelf doen”, benadrukt Bert. Hij doelt hiermee op het feit dat het binnen de voedingsmiddelenindustrie steeds vaker draait om groter, sneller en goedkoper. Een race naar de bodem noemt hij het en vooral zonder oog voor kwaliteit en natuur. Dat is ook de ervaring van Thomas en zo ontstond de wens om zelf een mooi product te maken. Toen hij in 2015 een documentaire zag over een Amerikaan die zelf sojasaus maakte, werd hij op slag verliefd. Hij boekte een ticket naar Amerika en zocht de man op. Het was het begin van het avontuur van BakkerBoerBert en Tomasu, een sojasaus die geen concessies doet als het gaat om smaak en kwaliteit. “We komen alle vier uit de Hoeksche Waard, dus de keuze om hier onze tarwe te verbouwen lag voor de hand. Daarbij blijkt de Hoeksche Waardse kleibodem een uitstekende smaakmaker. Het werkt net als bij wijn. “Natuurlijke factoren, zoals de bodem, spelen een rol bij de smaak en kwaliteit van de sojasaus. De tarwe wordt verbouwd op basis van natuurinclusieve landbouw. Dat betekent boeren op basis van wat de natuur ons te bieden heeft. We gebruiken bijvoorbeeld geen bestrijdingsmiddelen en stimuleren biodiversiteit. Twee andere belangrijke smaakmakers zijn tijd en liefde. Dat maakt het een persoonlijk product.” Tomasu valt inderdaad in de smaak, want de ‘Hoeksche’ sojasaus verovert de hele wereld. Zelfs de ‘sojameesters’ in Japan zijn gecharmeerd van het product. Het merk werd in 2017 in één klap beroemd toen de bekende chef Edwin Vinke, eigenaar van het met twee Michelinsterren bekroonde restaurant ‘De Kromme Watergang’, een bericht over Tomasu plaatste op Instagram. “We hadden onze eerste flesjes eigenhandig beplakt met zelfgemaakte etiketten en deze met kerst cadeau gedaan aan familie en vrienden. Eén van hen is bevriend met Edwin en gaf een flesje aan hem. En zo gebeurde het.” Op dit is Tomasu actief op verschillende locaties, maar het viertal droomt van een plek in de Hoeksche Waard waar ze alles samen kunnen brengen en waar bezoekers het ambacht van Tomasu zelf kunnen zien, proeven en ervaren. Dit verhaal is nog lang niet afgelopen… TOMASU SOJASAUS HOEKSCHE WAARD P DE KAART HOEKSCHE ZAKEN 35

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=