HOEKSCHE ZAKEN 107 ONDERNEMER, VERTEL JE VERHAAL! Vroeger zette je bij wijze van spreken een bord in de tuin en kwamen de klanten vanzelf. En was de marketing vooral verkoop gericht. Ik heb spullen, die wil ik zo goed mogelijk verkopen. Of ik heb een vacature, kom jij bij mij werken? Dat dat werkte, toen. Elke tijd, elke generatie vraagt om zijn eigen benadering. In deze tijd moet je als ondernemer harder werken aan je zichtbaarheid. De maatschappij is veranderd. De consument is veranderd en ook de werknemers zijn veranderd. Die willen geen mooie verkooppraatjes meer. Die willen ergens een goed gevoel bij krijgen. Bij je product, maar ook bij je bedrijf en bij jou als persoon. Dat kan je doen door je verhaal te vertellen. Hoeksche Zaken laat zien dat iedere ondernemer een verhaal te vertellen heeft. Niet iedereen durft zijn verhaal te delen of vindt het niet de moeite waard. Aan de keukentafel leggen agrariërs alles wat ze doen comfortabel aan mij uit. Of het nu gaat om stikstofuitstoot, mestfraude, gebruik van gewasbescherming. Agrariërs zijn vaak de gebeten hond. Als ik vraag tijdens een bedrijfsbezoek om hun passie, respect voor natuur en vakmanschap ook uit te dragen naar een groter publiek. Dan is de reactie “wie zit daar nou op te wachten?” Vaak is voor jou als ondernemer je werk vanzelfsprekend. Maar kom op! Laat jezelf zien en laat horen wat je te vertellen hebt! Als je het eerlijke verhaal vertelt, laat zien wat je doet en waarom je dat doet, dan kan dat bijdragen aan wederzijds begrip en vertrouwen. Ook in de zoektocht naar personeel wordt het vertellen van het eerlijke verhaal over jouw bedrijf steeds belangrijker. Het is in de huidige arbeidsmarkt niet eenvoudig om nieuw talent te vinden dat naadloos aansluit op jouw ambitie, iedereen vist in dezelfde vijver. Hoe zorg je er in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt voor dat nieuwe collega’s je weten te vinden? Ik zie advertenties voorbijkomen en hoor de verhalen over hoe moeilijk het is om aan voldoende personeel te komen. Er wordt volop geïnvesteerd in personeelsadvertenties. Daarbij vertellen wat jouw organisatie uniek maakt, helpt. Want juist dát zijn de redenen dat de werkzoekende of de klant denkt: dat past bij mij, hen heb ik nodig. Kortom: zet je onderneming in de schijnwerpers. Draag je passie en vakmanschap uit. Neem mensen mee in jouw wereld en je kweekt een gevoel van “hey bij jou wil ik werken”. Met Stichting Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven (SOB-HW) hebben ondernemers, onderwijspartners en de gemeente hun krachten gebundeld en is de samenwerking structureel geworden. Heb je vacatures of wil je studenten kennis laten maken met jouw bedrijf of branche in de Hoeksche Waard? Maak dan gratis en makkelijk een bedrijfsprofiel aan op de website werkenenlerenhw.nl Op deze website willen we leerlingen aansprekende en realistische beroepsbeelden geven. Samen met mijn collega accountmanagers nemen we de uitnodiging om naar jouw verhaal te luisteren graag aan. Zo blijven we op de hoogte van wat er speelt en welke behoeften en wensen er zijn bij ondernemers en kunnen we verbindingen leggen door jouw verhaal te delen. C ANNET KOOIJ-VERMEER Samen met Annelijn de Bakker-Melissant en Martine in ’t Veld-de Zeeuw is Annet namens gemeente Hoeksche Waard het aanspreekpunt voor ondernemers in de regio. In haar gastcolumn deelt Annet interessante ontwikkelingen, actualiteiten en belangrijke inzichten die van belang zijn voor het bedrijfsleven in de Hoeksche Waard. OLUMN
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=