Hoeksche Zaken, najaar 2022

HOEKSCHE ZAKEN 41  WWW.BAKKERVOORDIJK.NL Bij de familie Voordijk zit het broodbakken in de genen. Al sinds 1897 gaat het bakkersvak over van vader op zoon. Met toetreding van Gerlé Voordijk (zoon van Kees en Corine) tot het managementteam in 2020 is ook de achtste generatie officieel aan de slag. Ter gelegenheid van het 125-jarige jubileum heeft Bakkerij Voordijk een eigen magazine uitgebracht. Hierin wordt niet alleen de mooie historie van het bedrijf duidelijk zichtbaar, maar valt ook op dat de bakkerij een groot aantal trouwe medewerkers heeft, waarvan sommigen al meer dan 25 jaar in dienst zijn. Dan doe je als werkgever volgens mij iets heel erg goed, maar Kees blijft er heel bescheiden onder. Het is voor hem een vanzelfsprekendheid. Hij vertelt: “Onze medewerkers zijn onze trots. De relatie tussen werkgever en werknemer draait niet alleen om geld, maar ook om waardering en oog hebben voor elkaar. In mooie én moeilijke tijden. Dat is familie! Er zijn weleens medewerkers die een uitstapje maken, maar daarna ook terugkomen, omdat ze de sfeer hier missen.” BROOD OP DE PLANK HEBBEN De bakkerij zorgt letterlijk en figuurlijk voor voldoende brood op de plank. “We verkopen alleen producten waarvoor we een eerlijke prijs kunnen vragen”, stelt Kees. “Anders maken we het gewoon niet. We hebben in 125 jaar een stabiel bedrijf opgebouwd. Natuurlijk merken wij de hoge grondstof- en energieprijzen ook, maar onze klanten mogen en zullen hier nooit de dupe van worden. Ambachtelijk brood moet voor iedereen betaalbaar zijn en binnen handbereik. Dat is ook de reden waarom je onze producten in steeds meer supermarkten in de Hoeksche Waard tegenkomt. Een eigen bakkerij in elk dorp is in de huidige tijd helaas niet haalbaar meer. Op deze manier komen we toch veel mensen tegemoet.” SOCIAAL BETROKKEN De sociale betrokkenheid van Bakkerij Voordijk gaat nog veel verder. Zo werkt de bakkerij al jaren samen met de Voedselbank Hoeksche Waard. Kees vertelt: “We zijn al vanaf dag één nauw betrokken bij de Voedselbank. We leveren hier vijf dagen per week onze producten. Het aantal mensen dat een voedselpakket nodig heeft, neemt helaas toe. We denken mee in een passende oplossing. Zo komen we bijvoorbeeld ook bij klanten over de vloer die soms wat over hebben. Samen kijken we dan of we iets kunnen regelen. Op kerkelijk niveau zetten we ons graag in. We kijken altijd hoe we anderen kunnen helpen. Bijvoorbeeld door zelf iets te organiseren of door het creëren van waardevolle verbindingen tussen (groepen) mensen. Tot slot vervult ook de winkel zelf een belangrijke sociale functie. Hier krijgen klanten oprechte aandacht en is er ruimte voor het maken van een praatje. Onze medewerkers zijn voor veel klanten al jarenlang een vertrouwd gezicht en dat geldt ook andersom. We hebben een grote, trouwe klantenkring. Daar zijn we onze klanten enorm dankbaar voor. Want mede dankzij hen bestaan we al 125 jaar.” TOEN & NU

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=