Hoeksche Zaken, najaar 2022

HOEKSCHE ZAKEN 114 ZO BEREID JIJ JE VOOR OP EEN BRANDING FOTOSHOOT Personal branding fotografie is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Mensen doen graag zaken met mensen. Laat met persoonlijke foto’s zien wie je bent en wat je doet. Hoe bereid je je voor op een zakelijke shoot? Bianca de Bie geeft je een paar handige tips, waarmee je vol vertrouwen voor de camera verschijnt.  CYNTHIA VAN DER WAAL  BIANCA DE BIE WAT WIL JE LATEN ZIEN? Denk vooraf goed na wat je wilt laten zien. Waar sta je voor en wat wil je overbrengen? Het werkt heel prettig om vooraf een moodboard te maken met beelden die bij je passen. Let hierbij niet alleen op poses, maar ook op kleuren, achtergronden en sfeer. Bepaal ook het doel van je foto’s. Maak vooraf een lijst waarvoor je de foto’s wilt gebruiken. Dan kan ik hier tijdens de shoot rekening mee houden, onder andere gelet op het formaat en de positie. DE JUISTE OUTFIT Selecteer vooraf een aantal verschillende outfits. Niet alleen kleding die je draagt tijdens je werk, maar ook in je vrije tijd. Want ook dat ben jij! Vergeet hierbij geen accessoires, zoals kettingen en armbanden. Deze details maken de look compleet (mits je normaal ook sieraden draagt natuurlijk). LOCATIE Waar wil je fotograferen? Bij voorkeur laat je jezelf zien in je eigen werkomgeving. Zo creëer je herkenbaarheid. Maar een leuk restaurantje in de buurt kan ook een tof decor zijn. Of buiten in de natuur, als dit past bij jou en jouw bedrijf. Zelf sta ik op de foto met op de achtergrond De Rotterdam. De keuze voor een Rotterdamse setting in het Hoeksch magazine is misschien wat verrassend, maar mijn hart gaat sneller kloppen van dit soort architectonische hoogstandjes. Ik ben van origine architectuurfotograaf en ik kan het nooit laten om het prachtige lijnenspel van De Rotterdam vast te leggen. Dit voelt fijn. Dit ben ik! De mix van moderne architectuur en monumentale pakhuizen fascineert mij. Maar ook de ontwikkeling die hierachter schuilgaat. Dat is in een architectuurstad als Rotterdam duidelijk te zien, maar ook in de Hoeksche Waard is er volop ontwikkeling. Dat is misschien niet altijd direct zichtbaar, maar als ik binnenstap bij ondernemers voor een shoot, dan blijkt hoe innovatief onze regio is. Ik had er dus ook kunnen kiezen om mezelf te laten portretteren tegen het decor van een innovatieve landbouwmachine, maar De Rotterdam stond al heel lang op mijn wensenlijstje. Het kwam er alleen nooit van, want ja, op de foto in een openbare ruimte kan best spannend zijn, maar nu was het mijn moment. Soms moet je even een drempel over. In publieke ruimtes krijg je mogelijk te maken met pottenkijkers. Heb je last van cameravrees, dan werkt een beschutte, vertrouwde omgeving vaak het prettigst. Zeker bij een eerste shoot. Een studiosetting op locatie is natuurlijk ook mogelijk. Als fotograaf ken ik vaak de mooie plekjes in de omgeving, dus samen komen we hier vast en zeker uit! PROPS Accessoires (props) zijn een mooie aanvulling. Dit kan een laptop of telefoon zijn, maar bijvoorbeeld ook gereedschap. Ook hier geldt weer dat je props kiest, die jou en jouw bedrijf visualiseren.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=