Hoeksche Zaken, najaar 2022

HOEKSCHE ZAKEN 111 VERGETEN BEROEPEN HOEPELROKMAAKSTER Oude foto’s uit ‘s-Gravendeel en de rest van de Hoeksche Waard laten zien dat vrouwen en meisjes in klederdracht omstreeks 1870 de Franse mode volgden, inclusief een stalen hoepelrok of crinoline. Het bovenstaande oude rijmpje slaat op de ‘s-Gravendeelse vrouwen en herinnert ons hieraan. De betekenis van het rijmpje is duidelijk. De vrouwen gingen op zondag naar de kerk in mooie en modieuze kleding, maar doordeweeks stonden zij aan de zwingelmachine. Hier bewerkten zij het vlas. Dit was vies en ongezond werk.  DIRK-JAN LIST  MUSEUM HOEKSCHE WAARD Halverwege de negentiende eeuw waren wijd uitstaande rokken in de mode. Dit wilden de vrouwen in klederdracht ook dragen. De stalen crinolines waren goedkoper in aanschaf en onderhoud dan een klein aantal gesteven onderrokken. Ook waren de open kooiconstructies lichter in gewicht en ze rustten niet op de benen van de draagster. Dit zijn de redenen waarom de stalen crinolines zo populair waren. Ook onder de minder bedeelden. Hoepelrokken werden aanvankelijk op de hand gemaakt. Eenvoudig in elkaar gezet met naald en draad. Bij de open kooien bevestigden de fabrieksmeisjes de hoepels aan de verticale banden met speciale metalen verbindingen, die op splitpennen lijken. In grote steden stonden speciale crinoline fabrieken, waar grote aantallen meisjes de hoepelrokken in elkaar zetten. Dit was dus al massaproductie. Vele hoepelrokken werden vervaardigd en verkocht, maar er zijn er maar weinig bewaard gebleven. Dit geldt ook voor de met rode meekrap gekleurde onderrokken, die in de negentiende eeuw in de Hoeksche Waard op grote schaal werden gedragen. Maar waar zijn zij gebleven? Het museum is nog steeds op zoek naar beide soorten rokken. Wil je dit soort kleding aan het museum schenken? Dan kun je dit aanbod, voorzien van een foto, mailen naar info@museumhw.nl. * Hoekschewaards Woordenboek, 2de druk 2007, blz. 79. SONDES LÔÔPE Z’IN DE CRINELIEN EN SMAONDES STAON ZE AN ’T ZWINGELMESIEN.* Crinolinefabriek, 1864 (collectie D.J. List). Portretfoto in klederdracht, ca. 1865 (collectie Museum Hoeksche Waard). De onderste hoepel van de crinoline tekent zich af in de rok.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=