Hoeksche Zaken, najaar 2022

HOEKSCHE ZAKEN 108 “Het idee was een sabbatical van een jaar”, begint Jan-Willem zijn verhaal. “Inmiddels zijn we negen jaar verder. Ik ben ooit begonnen met het ontwerpen van fietsen, vanuit mijn eigen voorliefde voor de wielersport. Dat het merk uiteindelijk zo’n groot succes zou worden, had ik nooit durven dromen en dat was natuurlijk fantastisch. Maar die snelle groei had ook een keerzijde: een groot bedrijf vraagt om een andere manier van ondernemen, waarbij de passie sneller naar de achtergrond verdwijnt. Je wordt geleefd door de waan van de dag en maakt lange werkdagen. Om te ontsnappen aan deze ratrace heb ik het merk verkocht en zijn we naar Mallorca vertrokken.” MAAK TIJD, VIND VRIJHEID “Het is heerlijk om uit die drukke flow te zijn”, vervolgt Jan-Willem. “Toen duidelijk werd dat we hier langer zouden blijven, heb ik in 2015 mijn passie weer opgepakt. Dit was ruim na het aflopen van het concurrentiebeding. Ik kroop weer achter de tekentafel en zo ontstond mijn nieuwe merk ‘J.Guillem’, geïnspireerd op de Spaanse versie van mijn naam.” Ook dit merk krijgt al snel een internationale allure, maar nu besluit Jan-Willem om het anders te doen. “In plaats van twintig verschillende modellen, onderscheiden we nu vijf modellen”, legt Jan-Willem uit. “We houden het bewust beperkt. De schoorsteen moet kunnen roken, maar hoeft niet te knallen. Het merk draait om plezier. Hier moet je de tijd voor maken, zodat je de vrijheid vindt. Dat is veel meer waard dan bakken met geld verdienen. Er is niks lekkerder dan aan het einde van de werkdag tijd over te hebben voor een ritje op de fiets door het prachtige heuvellandschap van Mallorca. Die arbeidsethos is hier trouwens heel normaal. Hier leeft men niet alleen om te werken.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=