HOEKSCHE ZAKEN | NAJAAR 2022 HE T MAGAZINE VOOR ONDERNEMEND HOEKSCHE WAARD! TOEN & NU Bakkerij Voordijk 125 jaar HET ICONISCHE ‘BOSMAN-MOLENTJE’ HOEKSCHEVRIENDEN
EEN JUWEEL IS ZOVEEL MEER DAN VERSIERING ALLEEN! JE KUNT ERMEE LATEN ZIEN WIE JE BENT. Fariba van Moorsel ANKE BOT FOTOGRAFIE
BUTTERFLY Dancing beauty Molendijk 45, Oud-Beijerland | 0186 – 61 62 24 vanmoorsel.nl
verkoop • aankoop • taxatie • hypotheek Persoonlijk en modern makelaarskantoor met ’n frisse kijk op zaken! Kerkstraat 7 • 's-Gravendeel • 078 - 673 72 44 • marquis@marquis.nl • www.marquis.nl 0266200.pdf 1 6-10-2022 11:24:31 Hoeveel procent van jouw klanten komt terug? MarketingMadame.nl Een mooi gebonden en zeer toegankelijk boek over hoe ondernemers hun klanten kunnen behouden! slechts Te koop bij lokale boekhandels als: Bruna Edel, Primera en Boekhandel Arie. Online te bestellen bij: managementboek.nl en MarketingMadame.nl of scan de qr-code. MKB-ondernemers hebben vaak moeite met het in lijn brengen van hun marketing. Ze hebben het gevoel dat ze met losse flodders schieten. Door het stellen van de juiste vragen, help ik bedrijven bij het vertalen van hun bedrijfsverhaal naar marketing. Zo gaan zij een duidelijk beeld uitstralen en trekken zij meer klanten én de juiste klanten aan. 0275183.pdf 1 19-10-2022 15:50:36
HOEKSCHE ZAKEN 5 Het zijn gekke tijden. De effecten van de coronapandemie zijn nog vers, er is oorlog in Europa, krapte op de arbeidsmarkt en de gas- en energieprijzen zorgen bij menigeen voor slapeloze nachten. En dan is er ook nog de klimaatverandering die voor de nodige uitdagingen zorgt. Ik spreek dagelijks veel verschillende bedrijven. Van lokale aardappelboer en bakkerij tot een internationaal verpakkingsbedrijf en vastgoedspecialist. De gebeurtenissen raken iedereen en bij veel ondernemers kraakt het. Maar een oud gezegde luidt: ‘Krakend ijs breekt niet’. Natuurijs is namelijk altijd in beweging, net als de ondernemer: meebewegen en continu anticiperen op de snelle veranderingen. Die wendbaarheid is essentieel. Blijf je stilstaan, dan bestaat de kans dat de druk te groot wordt. Er vormt zich uiteindelijk een breuk, ook in het ijs. Helaas hoor ik deze verhalen soms ook, maar gelukkig lopen de meeste verhalen wel goed af. Deze happy endings gaan over kansen pakken: aangepaste businessmodellen, productinnovaties en vruchtbare, nieuwe samenwerkingen bijvoorbeeld. Dát is ondernemen. En dat kunnen we in de Hoeksche Waard! De verhalen in deze nieuwe editie van Hoeksche Zaken zijn hiervan het bewijs. Laat je inspireren, maak kennis met collega-ondernemers en hun producten en diensten. Misschien zit er wel een waardevolle samenwerking voor het nieuwe jaar in? Namens het team van Hoeksche Zaken wensen we je veel leesplezier en een gezond en succesvol 2023. Cynthia van der Waal VOORWOORD ‘KRAKEND IJS BREEKT NIET’ ALS JE MAAR IN BEWEGING BLIJFT
COLOFON Hoeksche Zaken verschijnt jaarlijks in een oplage van 5.000 stuks en wordt gratis verspreid. 12de editie, 1e druk, najaar 2022 UITGEVER ZPRESS Media Group Amstelwijckweg 11 3316 BB, Dordrecht Telefoon: 078-6397070 www.zpress.nl info@zpress.nl FOTOGRAFIE Bianca de Bie REDACTIE Cynthia van der Waal (Schrijven is Blijven) Sandra Balzer Yara Overwater ADVERTENTIEVERKOOP Perry van Wijk Theo van Wijland Bas van Son Bas Bijkerk VORMGEVING Natascha Smeels ZPRESS Studio DRUK Damen Drukkers © Niets uit deze uitgave mag worden gekopieerd en/-of verspreid zonder schriftelijke toestemming van de uitgever. Slechts een niet commercieel privé gebruik is toegestaan in het kader van de wetgeving op auteursrecht. Aan deze publicatie kunnen geen rechten worden ontleend. INHOUD ICONISCH: HET BOSMAN-MOLENTJE HOEKSCHE ZAKEN 6 BOONENBAKKER: KOFFIE ALS MARKETINGTOOL 10 VRAGEN AAN CHOCOLATERIE REEDIJK AGERION: KEEP IT SIMPLE 8 14 13 24
HOEKSCHE ZAKEN 7 32 HW OP DE KAART 55 STARTER IN DE SPOTLIGHT 60 SMAAK VAN DE HW 69 INSPIRERENDE PODCASTS 83 ZIEN & DOEN 92 OHW 101 ONDERNEMERSTIPS 105 STARTER IN DE SPOTLIGHT 111 VERGETEN BEROEPEN 112 DUURZAME MUST HAVES 118 HOEKSCHE VRIENDEN STELLEN ZICH VOOR 128 BEDRIJVEN INDEX EN VERDER HOEKSCH SPECIAALBIER VEROVERT NEDERLAND HWWERKT! VOOR IEDEREEN PREDICAAT KONINKLIJK VOOR BAKKER VOORDIJK 35 36 40 CREDION: ONDERSTEUNING BIJ BEDRIJFSFINANCIERING 74 106 ONDERNEMER IN HET BUITENLAND 52 VERM SERVICES
HOEKSCHE ZAKEN 8 HET ICONISCHE ‘BOSMAN-MOLENTJE’
HOEKSCHE ZAKEN 9 Je komt ze overal tegen. In binnen- én buitenland: de ijzeren poldermolentjes van BosmanWatermanagement. Wat is het succesverhaal achter deze iconische molentjes? We bezochten het hoofdkantoor in Piershil, waar de molens nog steeds worden gemaakt, en vroegen het de aanstaande Commercieel directeur Willem Brandt. CYNTHIA VAN DER WAAL BIANCA DE BIE & BOSMAN Willem neemt ons mee terug naar het jaar 1929. Hij vertelt: “Vroeger waren de molens die werden gebruikt voor polderbemaling van hout. Ze vergden veel onderhoud en hadden een beperkte levensduur. Bas Bosman, destijds de smid van Piershil, kreeg van boeren uit de omgeving de vraag of hij een molen van staal kon maken en zo gebeurde. Al snel bleek zijn ontwerp een groot succes en inmiddels is de Bosman-windwatermolen niet meer weg te denken uit het Nederlandse landschap.” DOORONTWIKKELING “Vandaag de dag produceren we nog steeds deze windwatermolens. Het ontwerp van toen is vrijwel onveranderd gebleven.” Dat betekent niet dat het bedrijf stilzit als het gaat om doorontwikkeling. Integendeel! De behoefte aan bemalingscapaciteit neemt (nog steeds) toe en pompen worden steeds groter. Naast pompinstallaties ontwikkelt Bosman Watermanagement sinds de jaren ’70 ook zuiveringsinstallaties. “Onze grootste pomp heeft op dit moment een capaciteit van zo 30m3 per seconde. Dat betekent 30.000 liter water per seconde. In 2015 hebben we het grootste gemaal van Engeland opgeleverd. Wateroverlast wordt steeds meer een wereldwijd probleem. Hierdoor neemt ook de vraag naar onze watermanagementoplossingen toe. We hebben tien jaar geleden een project in Suriname opgeleverd en zijn nu bezig met projecten in Thailand en Singapore. Hierbij werken we altijd samen met lokale mensen en leveranciers. We maken veel onderdelen in onze fabriek in Piershil, maar als er bijvoorbeeld een betonbedrijf in de buurt zit, dan maken we daar gebruik van. Die lokale betrokkenheid vinden we erg belangrijk.” BEVERON-pompen Thailand
HOEKSCHE ZAKEN 10 INNOVATIES In de loop der jaren kwam er ook steeds meer aandacht voor gezondheid, milieu en dierenwelzijn. Dit resulteerde onder andere in de ontwikkeling van een nieuwe visvriendelijke pomp ‘VISION’. Vissen kunnen met deze speciale pomp veilig het gemaal passeren. De VISION pomp is onder andere toegepast in het Gemaal De Schans op Texel, dat Bosman Watermanagement realiseerde als onderdeel van het dijkversterkingsproject Waddenzeedijk. Op dit moment werkt het bedrijf aan de ontwikkeling van een nieuw filter om micro- plastics en medicijnresten te kunnen zuiveren. “Net als wateroverlast een actueel en serieus probleem”, stelt Willem. “De meeste plasticdeeltjes krijgen we binnen via drinkwater en dat zijn volgens onderzoeken serieuze aantallen. Ook komt er jaarlijks minstens 140 ton aan medicijnresten via urine en ontlasting in het riool terecht. Dat belandt ook in het oppervlaktewater en grondwater en maakt de bereiding van drinkwater lastig.* Ons filter kan microdeeltjes afvangen tot vijf micron (een micron is een duizendste millimeter). Medicijnresten zijn veel kleiner. In samenwerking met een andere partij werken we aan een oplossing om de microdeeltjes te binden, zodat ze groot genoeg zijn om door het filter tegengehouden te worden. Het zou fantastisch zijn als we hierin slagen. Dit soort ontwikkelingen zijn essentieel in het kader van de volksgezondheid.” Doorsnede VISION pomp Plaatsen frames met noodbeluchting in afvalwaterzuivering Gemaal de Schans - Texel *Bron: Rijksoverheid.nl
HOEKSCHE ZAKEN 11 BOSMAN WATERMANAGEMENT | Steegjesdijk 6, Piershil 0186 60 60 60 | info@bosmanwater.nl | www.bosmanwater.nl ONZICHTBARE WAARDE “Dit maakt ons werk oprecht de moeite waard. Onze molentjes kent iedereen, maar heel veel werk gebeurt juist op de achtergrond. Mensen hebben dagelijks met onze producten te maken, maar hebben vaak geen idee welke uitdagende en bijzondere wereld er schuilgaat achter watermanagement. Onze producten beschermen mensen tegen het water, verkleinen de kans op mislukte oogsten bij weersextremen en zorgen voor de aanwezigheid van veilig drinkwater. We zetten ons dagelijks in voor het vergroten van de waterveiligheid en waterzekerheid wereldwijd. Niet alleen met de ontwikkeling van hoogwaardige slimme pompen en installaties, maar ook door kennisdeling en samenwerking. We vinden het belangrijk om onze kennis van watermanagement over te brengen op anderen. Dit gaat ons allemaal aan en dat zal de komende jaren alleen maar meer worden. We moeten dit samen oplossen.” WERKEN BIJ BOSMAN? De stijgende zeespiegel en extreme regenbuien zorgen aan de ene kant voor wateroverlast, terwijl we aan de andere kant te maken hebben met waterschaarste in het kader van veilig drinkwater. Watermanagement wordt steeds belangrijker en de vraag naar slimme pompinstallaties en waterzuiveringsoplossingen neemt toe. Wil jij ook je steentje bijdragen aan een veiligere wereld? Kijk op www.bosmanwater.nl voor de mooiste vacatures. Ga bijvoorbeeld aan de slag als monteur buitendienst op de meest bijzondere locaties of bedenk samen met collega’s nieuwe, innovatieve installaties in de rol van mechanical engineer. NIEUWE DIRECTIE Vanaf 1 januari 2023 neemt Willem samen met zijn broers Jochem (Operationeel Directeur) en Karel (Technisch Directeur) de dagelijkse leiding van Bosman Watermanagement over van vader Bart-Jan Brandt. “We blijven een familiebedrijf ”, vertelt Willem enthousiast. “Het is een eer om de Bosman-traditie voort te mogen zetten. Ik ben hier in 2016 begonnen als stagiair en blijven hangen. We doen hier “Net als wateroverlast is de beschikbaarheid van schoon (drink)water een actueel probleem.” geweldig mooi werk en de betrokkenheid van de werknemers bij het bedrijf en onze producten is groot. Het is natuurlijk geweldig om bij te kunnen dragen aan oplossingen voor wereldwijde uitdagingen, zoals klimaatverandering en voldoende schoon water. En dan te bedenken dat dit allemaal is begonnen met dat ene molentje. De markt vraagt, wij draaien. Letterlijk en figuurlijk in dit geval. We zoeken altijd naar de beste oplossing.” Windwatermolen Korendijk V.l.n.r. Willem, Bart-Jan, Jochem en Karel
Wil jij zorgen dat we in Nederland droge voeten houden en dat ons water gezuiverd wordt? Kom dan bij Bosman Watermanagement werken. Al meer dan negentig jaar is Bosman Watermanagement nationaal en internationaal actief op het gebied van waterbeheersing en afvalwaterzuivering. Vanuit Piershil werken we aan de meest uiteenlopende projecten. Wij zijn op zoek naar een: • Mechanical Engineer (40u) • Monteur buitendienst (40u) Kijk op www.bosmanwater.nl voor meer informatie VACATURE Bosman Watermanagement B.V. Steegjesdijk 6, 3265 AE Piershil | info@bosmanwater.nl | www.bosmanwater.nl
JURA PROFESSIONAL DEALER Wessel Bakker groeide op met de lucht van vers gemalen koffiebonen. Zijn opa en vader ‘zaten in de koffie’ dus het kwam voor niemand als een verrassing dat ook Wessel aan de slag ging in de koffiebranche. Zo’n 25 jaar geleden begon hij Euroquick, importeur en distribiteur van A-merk espressomachines. Dat doet hij nog steeds, maar omdat hij de koffie miste, begon hij in 2010 samen met zijn vrouw ‘BoonenBakker’. Een onderneming gespecialiseerd in kwaliteitsmerken koffie en thee en onder andere dealer van JURA Professional. CYNTHIA VAN DER WAAL BIANCA DE BIE “Met Euroquick was ik vooral met metaal bezig”, vertelt Wessel. “Hoogwaardige machines. Prachtig, maar de binding met koffie ontbrak. Met BoonenBakker verkopen we niet alleen de machines, maar ook de lekkerste koffie en thee.” Doordat Wessel is grootgebracht met het geluid van een malende koffiemolen, heeft hij zich ontwikkeld tot een echte koffiekenner. Een kwaliteitskoffie herkent hij meteen. Zo ook tijdens een bezoek aan Barcelona in 2009, toen hij in een gezellig, typisch Spaans barretje een onwijs lekkere ‘café solo’ bestelde. Dibarcafé stond er op het kopje. Daar moest Wessel meer van weten en zo ontstond de samenwerking met dit Spaanse kwaliteitsmerk. GOUDEN COMBINATIE Naast koffie en thee is BoonenBakker ook leverancier van de hoogwaardige JURA Professional koffiemachine. “Een winnende combinatie met de koffie van Dibarcafé”, vindt Wessel. “Twee topmerken samen garanderen de beste koffiekwaliteit. De machines van JURA staan bekend om hun uitstekende prestaties, lange levensduur, betrouwbaarheid en gebruiksgemak. Iedereen kan een heerlijke espresso of caffè latte maken. Dat is bijvoorbeeld handig voor in een showroom, waar bezoekers zelf koffie mogen pakken. Daarnaast zien de machines er ook nog eens fantastisch uit, waardoor ze een fraaie eyecatcher vormen in iedere ruimte. Wij leveren de machine, koffie en alle andere benodigde producten. Daarnaast verzorgen we ook het onderhoud. En in geval van reparatie zorgen we altijd voor een vervangende machine, zodat je nooit zonder koffie zit.” KOFFIE ALS MARKETINGTOOL Wessel moet er niet aan denken dat er geen goede koffie beschikbaar is. “Koffie is de zwarte motor van het bedrijfsleven. Met een goede kop koffie kun je er weer tegenaan. Iedere medewerker verdient lekkere koffie. Daarnaast is koffie ook een belangrijke marketingtool. We beginnen elke meeting of zakelijk gesprek altijd met een kopje koffie. De kwaliteit die je serveert zegt iets over de kwaliteit van je bedrijf. Koffie is een sociaal en zakelijk bindmiddel en brengt het gesprek op gang. Met onze JURA machines en hoogwaardige koffie zit je als bedrijf altijd goed.” Actie Wie nu via BoonenBakker kiest voor een JURA Professional koffiemachine krijgt een Cool Control t.w.v. € 199,- cadeau. Met deze innovatieve en elegante melkkoeler heb je altijd verse melk bij het apparaat beschikbaar voor de lekkerste koffie met melk recepten. De koeler houdt de melk op een ideale temperatuur van 4°C en zorgt voor optimale hygiënische omstandigheden. Deze actie loopt tot en met 31 januari 2023. HOEKSCHE ZAKEN 13 BOONENBAKKER | Einsteinstraat 69, Numansdorp 0186 769 023 | info@boonenbakker.nl | www.boonenbakker.nl
HOEKSCHE ZAKEN 14
HOEKSCHE ZAKEN 15 AGERION | Scheepmakershaven 2, Oud-Beijerland 0186 20 10 10 | info@agerion.nl | www.agerion.nl KEEP IT SIMPLE IT is alles behalve simpel, maar met een goede begeleiding en duidelijk advies maakt Agerion zelfs de meest complexe IT-projecten begrijpelijk en behapbaar. De IT-specialist uit OudBeijerland helpt sinds 2003 grote enterprises met het organiseren van hun informatiestromen. Die kennis en ervaring zetten ze nu ook in voor het mkb. “Een doorgewinterde enterprise engineer die even een uurtje meekijkt met de server van een mkb-klant, werkt heel verhelderend en efficiënt”, stelt algemeen directeur Stefan Frerichs. CYNTHIA VAN DER WAAL BIANCA DE BIE Stefan is sinds dit jaar samen met Coen van den Berg verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van Agerion. Hij neemt het stokje over van zijn vader Frank Frerichs. “Coen en ik zijn samen algemeen en operationeel directeur”, vertelt Stefan lachend. “We kennen elkaar van onze hbo-opleiding Business IT en Management. Tijdens onze studietijd deden we al veel projecten samen en dat pakte altijd goed uit. We vullen elkaar goed aan en samen komen we tot de beste oplossingen en verdeling van onze taken.” “Een doorgewinterde engineer die even een uurtje meekijkt met de server van een mkb-klant, werkt heel verhelderend en efficiënt.” MKB Agerion werkt van oudsher voor grote, internationale enterprises, waaronder bekende winkelformules, accountants en logistieke bedrijven. Met de toetreding van Stefan en Coen tot het dagelijkse bestuur bedient Agerion nu ook mkb-bedrijven. Coen licht toe: “We zien het als een meerwaarde om de kennis en ervaring van Agerion met multinationals in te zetten voor het mkb. Zelf zijn we altijd bezig geweest met hosting, websites, software implementaties en IT-support. Dit bieden we nu ook aan met Agerion, waarbij er altijd één van onze specialisten meekijkt. Die heeft vaak aan een uurtje genoeg om alle waardevolle informatie boven tafel te krijgen die nodig is om te komen tot een efficiënte IT-organisatie. We bieden de mkb’er verschillende diensten en services, waaronder werkplekbeheer, licentiebeheer, IT-ondersteuning, -advisering en -beveiliging.” VAN NUMANSDORP NAAR OUDBEIJERLAND Eind vorig jaar verhuisde Agerion van Numansdorp naar de Scheepmakershaven in Oud-Beijerland. Stefan vertelt: “We hebben hier een mooie, representatieve werkplek. Fijn voor onze werknemers, maar ook fijn voor de ondernemers in de buurt die nu gemakkelijk binnen kunnen lopen. We houden van korte lijnen en willen voor onze klanten goed benaderbaar zijn. Deze locatie in het centrum van Oud-Beijerland leent zich hier uitstekend voor.” ONAFHANKELIJK EN EERLIJK Agerion is onafhankelijk van leveranciers en klanten zijn verzekerd van een eerlijk advies. Coen licht toe: “Als een klant een specifieke vraag heeft, kijken we altijd naar de beste oplossing. We zoeken hiervoor desnoods de samenwerking op met een nieuwe partij. We kijken ook naar de meest voordelige optie voor de klant. Soms is een investering in één keer voordeliger dan bijvoorbeeld een maandelijks abonnement. Dit zoeken we allemaal uit. We zijn verder heel flexibel in onze mogelijkheden, bijvoorbeeld als het gaat om IT-support. We maken vooraf afspraken over welke vorm de klant het prettigst vindt. Of dit nu gaat via een vast uurtarief of een strippenkaart, wij doen wat voor de klant het beste werkt en vooral zonder moeilijk gedoe. Dat zie je overal in terug, ons motto is en blijft Keep IT Simple. Loop gewoon eens bij ons binnen en ontdek IT zelf.”
Vertrouwd en zorgeloos leasen Broersen Autolease BV is een zelfstandige full service leasemaatschappij. U kunt bij ons terecht voor alle merken en type auto’s. Zowel nieuwe als jong gebruikte auto’s. Broersen Autolease BV is een lokaal opererende leasemaatschappij. Hierdoor kennen wij onze klanten en zijn wij van mening dat wij sneller en beter kunnen reageren, situaties beter begrijpen en dus betere oplossingen kunnen bieden. Door onze hoge servicegraad en een klantvriendelijke opstelling bouwen wij een langdurige relatie op met onze klanten. Wij willen u dan ook graag welkom heten. www.broersenautolease.nl Edisonstraat 16 3281 NC Numansdorp tel +31 (0)186 - 680 441 info@broersenautolease.nl Vertrouwd en zorgeloos leasen Broersen Autolease BV is een zelfstandige full service leasemaatschappij. U kunt bij ons terecht voor alle merken en type auto’s. Zowel nieuwe als jong gebruikte auto’s. Broersen Autolease BV is een lokaal opererende leasemaatschappij. Hierdoor kennen wij onze klanten en zijn wij van mening dat wij sneller en beter kunnen reageren, situaties beter begrijpen en dus betere oplossingen kunnen bieden. Door onze hoge servicegraad en e klantvriendelijke opstelling bouwen wij en langdurig relatie op met onz klanten. Wij willen u dan ook graag w lkom h ten. www.broerse autolease.nl Edisonstraat 16 3281 NC Numansdorp tel +31 (0)186 - 680 441 info@broersenaut lease.nl
HOEKSCHE ZAKEN 17 BROERSEN AUTO’S | Edisonstraat 16, 3281 NC Numansdorp 0186 680 441 | info@broersenautos.nl | www.broersenautos.nl BROERSEN AUTO’S KOESTERT HET VERTROUWEN VAN DE KLANT “Meedenken met de klant. Dat is onze grote kracht. We proberen ons altijd zo goed mogelijk te verplaatsen in de mensen die bij ons aankloppen met een bepaalde vraag. Wat heeft hij of zij nodig? Verder zijn we flexibel en hebben we veel kennis en ervaring in huis.” SANDRA BALZER MIRJAM LENS Aan het woord is Max Broersen van Broersen Auto’s uit Numansdorp. “Binnen onze onderneming zetten we niet alleen een stapje extra voor onze klanten, maar ook voor elkaar. We zijn een hecht familiebedrijf en die sfeer spreekt mensen aan. Het geeft een extra dimensie aan onze dienstverlening. Onze klantenkring is uitgebreid en divers. We ontzorgen en ondersteunen grote en kleine bedrijven, leasemaatschappijen en particulieren. We gaan tot het uiterste om iedereen zo optimaal mogelijk van dienst te zijn. Mijn vader werkt al jaren zo, samen met Wim, en ik zet die lijn vanzelfsprekend door. We koesteren het vertrouwen en de loyaliteit van onze klanten”, zegt hij. OPEN EN EERLIJK COMMUNICEREN Het is de bedoeling dat Max in de toekomst het stokje van zijn vader Hans overneemt. Om alle facetten van leiding geven onder de knie te krijgen, werken de beide mannen nauw samen. “We zitten de hele dag op elkaars lip”, zegt Max. “Nee hoor, zo erg is het niet, maar we delen wel één kantoorruimte. Op die manier kunnen we snel en goed overleggen. Binnen een familiebedrijf werken, is bijzonder. Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen. Het is fijn om open en eerlijk te kunnen communiceren zonder elkaar voor het hoofd te stoten. Hierdoor voel ik me maximaal betrokken bij de onderneming. “ Broersen Auto’s is gespecialiseerd in de Volkswagengroep. “We doen alles wat daar mee te maken heeft”, zegt Max. “Van verkoop tot onderhoud. We volgen regelmatig cursussen om onze kennis op peil te houden.” Wat de laatste ontwikkeling betreft signaleert hij een steeds grotere belangstelling voor elektrisch rijden. “Dit betekent dus ook dat er steeds meer elektrische auto’s onderhouden moeten worden. Ook op dit vlak willen wij de klant zo goed mogelijk helpen.”
www.bergwestmaas.nl Nijverheidsweg 30 3274 KJ Heinenoord T. 0186 - 605 100 E. info@bergwestmaas.nl W. www.bergwestmaas.nl S kkel 28 K einenoord . - . i f r t aas. l . . r est aas.nl 0249404.pdf 1 19-5-2021 16:36:32 0264069.pdf 1 15-9-2022 16:24:18 Beetsstraat 9a 3261 PL Oud-Beijerland Telefoon: 0186 - 623 845 Email: info@sppservices.nl SPP Services is gespecialiseerd in het voeren van Salarisadministraties. Al 20 jaar verzorgen wij salarisadministraties voor diverse bedrijven in verschillende sectoren. Daarnaast kunnen we tijdelijk het tekort aan deskundig personeel opvangen bij u op kantoor. Salarisadministratie, een vak apart! 0265356.pdf 1 30-9-2022 15:04:16
“Vaste adviseur brengt rust in financiële stormen en hoge golven op de markt” OP KOERS MET BELEGGEN+ Vermogende ondernemers en particulieren in Zuidwest-Nederland weten Jack Verkamman inmiddels te vinden om hun financiële wensen te laten vertalen in passende oplossingen. Een deel van hen komt uit de scheepvaart en visserij. Jack: “Als ondernemer kan ik gemakkelijk met andere ondernemers schakelen. Ik sta echt naast hen en snap wat hen drijft.” Na vele reorganisaties hebben vrijwel alle banken zich teruggetrokken uit de klantomgeving. De nog overgebleven bankadviseurs werken op afstand en krijgen veel minder tijd om hun klanten te bezoeken en bij te praten. “Juist hier ligt onze kracht”, aldus Verkamman. “Zeker in tijden van beweeglijke beurzen moet de afstand tussen adviseur en cliënt zo klein mogelijk zijn. Wij kennen onze klanten vaak al vele jaren en weten wat er speelt. Daarom adviseer ik -proactief– over meer dan de effectenportefeuille. Zo loop ik schenkingsmogelijkheden en hypotheken langs en vragen als: familiebank opzetten of niet, direct of indirect in vastgoed beleggen, privé of vanuit een bv investeren? Geregeld gaat het over de toekomst van de kinderen, de voortzetting van het bedrijf, plannen voor een jacht of een vakantiewoning.” Het overgrote deel van Verkammans klanten is ondernemer. Opvallend is dat veel van hen bezig zijn om de zaak te verkopen of over te dragen. Verkamman: “Om het maximale eruit te halen, is het van groot belang om tijdig, liefst drie tot vijf jaar van tevoren, actie te ondernemen. Ik wijs mijn klanten hierop en schakel waar nodig met zijn accountant en adviseurs.” VERMOGENSBEHEER MET BESCHERMING Voor vermogens die langere tijd kunnen uitstaan zijn er, ondanks de zeer lage rente en de schommelende koersen, nog goede mogelijkheden, vindt Verkamman. Hij is zelf zeer te spreken over vermogensbeheer met bescherming. “Dat dekt neerwaartse beursrisico’s, zoals crashes, grotendeels af. OVER VERKAMMAN Ondernemer onder ondernemers Jack Verkamman startte in 2014 een eigen praktijk op het gebied van vermogensadvisering: beleggen en financiële planning. Hij sloot zich als partner aan bij Duisenburgh Vermogensregie, een landelijke organisatie voor wealth management, waar hij zo’n zestig collega’s heeft. Verkamman is een vaste adviseur die zijn klanten persoonlijk kent, proactief meedenkt en met creatieve oplossingen komt. De verstrekte informatie mag u nimmer opvatten als een persoonlijk advies. U dient de juistheid en volledigheid van deze informatie altijd te verifiëren. Bespreek met uw adviseur wat passend is in uw persoonlijke situatie. Jack (J.M.) Verkamman, senior vermogensspecialist DSi De portefeuille komt bij herstel van de markt sneller in de plus dan bij traditioneel vermogensbeheer.” Zie de grafiek (stand 1-11-2022): S&P500: -18,15%; AEX: -16,34%; MSCI World: -20,75%; aandelen beschermd: -0,98%. Het gevolg van vermogensbeheer met bescherming is dus: hoger rendement op lange termijn en meer rust. Blijf op koers met Beleggen+.” HOEKSCHE ZAKEN 19 DUISENBURGH VERMOGENSREGIE | Fortlaan 19, Numansdorp 06-52 52 59 94 / 085-4 894 894 | jmverkamman@duisenburgh.nl | www.duisenburgh.nl/verkamman
HOEKSCHE ZAKEN 20 NAAM OF LOGO
HOEKSCHE ZAKEN 21 MAG DE WERKNEMER BEPALEN WAAR HIJ/ZIJ WERKT? Nederland kent geen algemeen recht op thuiswerken. Wel kan een werknemer op grond van de Wet Flexibel Werken (WFW) de werkgever schriftelijk verzoeken om op een andere arbeidsplaats te mogen werken. Dat is volgens de WFW - kort door de bocht - ‘iedere overeengekomen plaats’. BIANCA DE BIE De werkgever kan het verzoek om aanpassing van de arbeidsplaats (thuiswerken) afwijzen. Hij hoeft het verzoek slechts te overwegen en als dat wordt afgewezen, moet dat met de werknemer besproken worden. De afwijzing moet ook schriftelijk aan de werknemer worden meegedeeld. De werknemer kan thuiswerken op grond van de WFW derhalve niet afdwingen. Maar er staan wijzigingen op de agenda. Op 5 juli 2022 heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel ‘Wet werken waar je wilt’ aangenomen. Onder deze wet zal de hoofdregel zijn dat de werkgever in beginsel verplicht is om een verzoek van de werknemer tot wijziging van de arbeidsplaats in te willigen. Dat is het geval als de werknemer verzoekt de arbeidsplaats te wijzigingen naar zijn/haar woonadres. De werknemer kan derhalve alleen kiezen voor zijn woonadres of de vestiging van de werkgever. Dit is dus veel minder ruim dan onder de WFW. Verder moet het woonadres binnen het grondgebied van de Europese Unie liggen. De werkgever kan een verzoek op redelijke en billijke gronden afwijzen. Daarbij moeten alle omstandigheden van het geval worden meegewogen, zoals de privéomstandigheden van de werknemer, de omstandigheden op de werkvloer en de administratieve en financiële lasten van de werkgever verbonden aan het thuiswerken. De wet ‘Werken waar je wilt’ geldt overigens niet voor werkgevers met minder dan tien werknemers, omdat het voor kleine werkgevers vaak lastig is het thuiswerken in de bedrijfsvoering te passen. Op grond van deze nieuwe wet kan de werknemer dus makkelijker afdwingen om thuis te mogen werken, maar het is nog steeds geen absoluut recht. Het wetsvoorstel moet nog wel door de Eerste Kamer worden aangenomen, voordat deze nieuwe regels gaan gelden. Voorlopig blijven daarom nog wel de huidige regels van de WFW van toepassing. Het is verstandig om alvast na te denken over het maken van thuiswerkbeleid. Denk daarbij aan: welke functies komen voor thuiswerken in aanmerking, aan welke voorwaarden moet de werkplek voldoen, hoe zit het met privacy en hoe mag je de werknemer controleren op het uitvoeren van de bedongen werkzaamheden? Daarnaast kunnen er zich andere vraagstukken voordoen. Hoe zit het met de sociale zekerheid en belastingen als de werknemer in het buitenland woont en thuis gaat werken? Of: welke rechter is bevoegd als er een geschil ontstaat met een in het buitenland thuiswerkende werknemer? Wil je hulp bij het opstellen van beleid rondom thuiswerken of heb je andere vragen over thuiswerken, de WFW of nieuwe wet? Bij De Neef Advocaten helpen wij je graag verder. DOOR CORONA IS THUISWERKEN IN RAP TEMPO NORMAAL GEWORDEN. WE HEBBEN DE SMAAK TE PAKKEN. MAAR HEEFT DE WERKNEMER OOK HET RECHT OM THUIS TE WERKEN? DE NEEF ADVOCATEN | Beneden Oostdijk 42, Oud-Beijerland - Smidsweg 40, ‘s-Gravendeel 0186 751 680 | info@deneefadvocaten.nl | www.deneefadvocaten.nl
ACCOUNTANCY BELASTINGADVIES SALARISADMINISTRATIE Postbus 5214 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Smidsweg 40 | 3295 ZJ 's-Gravendeel | 078 673 1888 www.kooy-advies.nl | info@kooy-advies.nl 'S-GRAVENDEEL ONDERNEMERS ADVISEREN KOOY-ADVIES.NL Advertentie.indd 1 12-11-2018 14:31:12 ACCOUNTANCY BELASTINGADVIES SALARISADMINISTRATIE 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Smidsweg 40 | 3295 ZJ 's-Gravendeel | 078 673 1888 www.kooy-advies.nl | info@kooy-advies.nl 'S-GRAVENDEEL ONDERNEMERS ADVISEREN KOOY-ADVIES.NL Advertentie.indd 1 12-11-2018 14:31:12 SALARISADMINISTRATIE Smidsweg 40 | 3295 ZJ 's-Gravendeel | 078 673 1888 www.kooy-advies.nl | info@kooy-advies.nl 'S-GRAVENDEEL ONDERNEMERS ADVISEREN KOOY-ADVIES.NL Advertentie.indd 1 12-11-2018 14:31:12 ONDERNEMERS ADVISEREN KOOY ADVIES.NL ACCOUNTANCY • BELASTINGADVIES • SALARISADMINISTRATIE 0241984.pdf 1 3-7-2020 13:45:27 ACCOUNTANCY BELASTINGADVIES SALARISADMINISTRATIE Postbus 5214 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Smidsweg 40 | 3295 ZJ 's-Gravendeel | 078 673 1888 www.kooy-advies.nl | info@kooy-advies.nl 'S-GRAVENDEEL ONDERNEMERS ADVISEREN KOOY-ADVIES.NL Advertentie.indd 1 12-11-2018 14:31:12 ACCOUNTANCY BELASTINGADVIES SALARISADMINISTRATIE Smidsweg 40 | 3295 ZJ 's-Gravendeel | 078 673 1888 www.kooy-advies.nl | info@kooy-advies.nl 'S-GRAVENDEEL ONDERNE ERS ADVISEREN KOOY-ADVIES.NL Advertentie.indd 1 12-11-2018 14:31:12 SALARISADMINISTRATIE Smidsweg 40 | 3295 ZJ 's-Gravendeel | 078 673 1888 www.kooy-advies.nl | info@kooy-advies.nl 'S-GRAVEND EL ONDERNEMERS ADVISEREN KOOY-ADVIES.NL Advertentie.indd 1 12-11-2018 14:31:12 ONDERNE R ADVISEREN KOOY-ADVIES.NL ACCOUNTANCY • BELASTINGADVIES • SALARISADMINISTRATIE 0241984.pdf 1 3-7-2020 13:45:27 0265225.pdf 1 11-5-2022 12:35:36 WILLEMIJN SNOEP GRAFISCH ONTWERPER Begin je een nieuwe onderneming en kun je wel wat hulp gebruiken bij het creëren van jouw branding? Of kan jouw bestaande onderneming een rebranding gebruiken? Ik maak graag een creatief ontwerp. Daarnaast kun je uiteraard ook voor losse ontwerpen terecht. info@mijndesignstudio.nl 0271158.pdf 1 2-11-2022 11:57:05 Focus On Legal kan u bijstaan bij het opstellen en uitonderhandelen van nationale en internationale commerciële contracten, privacy vraagstukken en vragen op het gebied van het intellectueel eigendomsrecht. Zie www.focus-on.com voor meer informatie, of bel HILDE 06-3047 1287 HILDE.PORS@ FOCUS-ON.COM 16 Burg. de Zeeuwstraat 3281 AJ N uma n s d o r p +31 (0) 6 30 47 12 87 0277920.pdf 1 21-10-2 2 13:25:08
KRAPTE OP DE ARBEIDSMARKT? Tekort aan mensen, oververhitte arbeidsmarkt, medewerkers aantrekken met incentives. Er gaat geen dag voorbij of we lezen over de krapte op de arbeidsmarkt en de gevolgen ervan. Van bedrijven die (gedeeltelijk) sluiten tot overnames en rem op groei. Niet het tekort aan mensen, maar werkgevers zijn in deze huidige arbeidsmarkt het grootste obstakel. 100% levergarantie. Hoe we dat doen? Met onze eigen datagedreven en effectieve recruitmenttechnologie én onze unieke aanpak. We zijn niet vacature-, maar kandidaatgedreven. Zoek naar de klik van skills, groeipotentieel en vind aansluiting met kernwaarden. Ook wij hebben soms uitdagingen, maar we gaan ervoor en weten te vinden en te binden. Omdat wij vanuit een gedeelde missie en cultuur, werk maken van de betekenis van werk voor onze opdrachtgevers. Kijk dus niet alleen naar het CV, maar kijk eens meer naar de zachte criteria en of iemand echt bij de kernwaarden van je organisatie past. AANDACHT Vooruitkijken, op tijd inspelen op komende veranderingen, daar draait het om. Opleiden en bijscholen naar kansrijke beroepen doen we al jaren. Met eigen opleidingen en aandacht voor flexkrachten. We kijken niet naar functies, maar naar mensen. Wat drijft iemand, waar wordt iemand blij van? Ook blijven we structureel in contact. Want aandacht houdt niet op na een inschrijving, plaatsing of contract. En aandacht daar houdt toch iedereen van? DE WINST Dus zoek je mensen of wil je bij- of omscholen? Kijk dan eens anders. Want die gemotiveerde werkzoekenden zijn er nog steeds. Van ambitieuze starters tot talenten in andere sectoren en verborgen talenten in je eigen organisatie. Kijk naar wat iemand wil bijdragen en naar ieders behoefte. Goed luisteren en aandacht, daar begint het mee. En dat is wat we bij Olympia ‘gewoon’ vinden. Zet dus niet in op: wij zoeken, maar op: wat kun jij bij ons betekenen? We helpen je graag anders kijken. OLYMPIA OUD-BEIJERLAND | Vlietkade 9, Oud-Beijerland 0186 640 769 | oubeijerland@olympia.nl | www.olympia.nl Meer samenwerken en initiatieven ontwikkelen, is de boodschap uit diverse onderzoeken en ‘praatgroepen’. Aandacht hebben voor bij- en omscholen. Niets nieuws onder de zon. Want dit is van alle tijden. Tegelijkertijd blijven veel werkgevers vasthouden aan traditionele wervingsmethodes en bouwen ze onvoldoende aan een aantrekkelijke bedrijfscultuur. Met als gevolg dat medewerkers weggaan. Of kleine bedrijven die de deuren moeten sluiten. Ook zijn sommige organisaties te weinig ingericht op talentontwikkeling en/of bang om medewerkers te laten doorgroeien. Want dan ontstaat elders een gat. Een gemiste kans, want als je investeert in vitaliteit en geïnspireerde medewerkers stijgt de productiviteit, willen mensen blijven en daalt het verzuim. Denk als werkgever ook eens aan verschoven werktijden, de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, 55+ers. KLIK OP SKILLS Logistiek medewerkers, administratief financieel medewerkers, orderpickers, heftruckchauffeurs of magazijnmedewerkers: Olympia Oud-Beijerland/Barendrecht biedt werkgevers in deze tijd nog steeds FRANCES PAS, franchiseondernemer van Olympia Oud-Beijerland en Barendrecht HOEKSCHE ZAKEN 23
HOEKSCHE ZAKEN 24 V rag aeann DYLAN REEDIJK VAN CHOCOLATERIE REEDIJK WWW.HOEKSCHECHOCOLADE.NL 1. Wanneer ben je begonnen met Chocolaterie Reedijk en hoe is het idee ontstaan? Begin 2017 ben ik uit nieuwsgierigheid kleinschalig in de keuken begonnen, zoals dit vaker gaat bij ondernemers. Chocolade is namelijk na mijn opleiding tot banketbakker niet meer aan bod gekomen in het bedrijfsleven. Toen ik het goed onder de knie kreeg en op een gegeven moment zakelijke aanvragen kreeg, heb ik mij ingeschreven bij de KvK. Zodoende is op 12 oktober 2017 de chocolaterie officieel ingeschreven en ben ik echt begonnen. Op het industrieterrein van Strijen hebben we, in de loods van mijn vader, een mooie ruimte gecreëerd voor mij om chocolade te produceren. Dit kon ik in mijn vrije tijd naar hartenlust doen. Van 2017 tot en met 2021 heb ik namelijk nog fulltime bij een bakkerij gewerkt als chef-banket. De drukke tijden, zoals Sinterklaas, Pasen en Kerstmis lopen in de bakkerij en bij mij gelijktijdig. Een hectische tijd voor beide bedrijven waar je alles in goede banen moet/wilt leiden. Vandaar dat ik in september 2021 heb besloten om nog slechts twee dagen in dienst te treden bij de bakker. Uiteindelijk groeide de chocolaterie dusdanig goed, dat wij een groter pand op het industrieterrein hebben overgenomen. De opening hiervan vond plaats op 22 oktober. Nadat de koop rond was, heb ik ook besloten om mijn werk als banketbakker op te geven. Het is te druk om beide nog goed te kunnen combineren. 2. Waar staat Chocolaterie Reedijk voor? Met passie handgemaakte kwaliteitschocolade leveren! Dit doe ik vooral door veel samen te werken met lokale ondernemers. Zowel voor de ingrediënten als voor de verkooppunten. Ook is het onze kracht om kleinschalig vakwerk/maatwerk te leveren. Denk hierbij aan chocolade met eigen bedrijfslogo’s of chocolade vrachtwagens met een kerstboodschap. Maar ook een Hoeksche Honingbonbon in samenwerking met een lokale imker. Dit is tot nu toe nog steeds een groot succes. 3. Waaruit bestaat het assortiment? Het assortiment bestaat uit een grote verscheidenheid aan chocolade. Bonbons, truffels, flikken, repen, chocoladeletters, kerstkransjes, paashazen, noem het maar op! 4. Wat is jullie specialiteit? Onze specialiteit is natuurlijk chocolade! Ik streef ernaar om van al mijn producten mijn specialiteit te maken. Dit doe ik door ze allemaal evenveel aandacht te geven. Ik wil tenslotte dat iedereen van mijn chocolade kan genieten. Of dit nou pindarotsjes of repen zijn. Maar persoonlijk contact is ook een van mijn specialiteiten. Ik ga graag met de klant in gesprek om zo een mooi product naar wens te realiseren. Zeker zakelijk is dit heel tof om te doen. Zo kan ik chocolade maken wat echt bij het bedrijf past, bijvoorbeeld met logo’s of teksten. Relatiegeschenken die bij de ontvangers indruk maken, daar streven we naar!
HOEKSCHE ZAKEN 25 7. Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit? ‘s Ochtends de administratie op orde maken. Daarna maak ik een planning voor de dag met wat er gemaakt en besteld moet worden. De gemaakte planning probeer ik aan te houden, maar er komt nog weleens iets tussendoor! Als eenmanszaak moet je zelf alles doen, bezorgen en leveren inbegrepen. Aan het eind van de dag maak ik de chocolaterie schoon en controleer ik wat er komende week moet gebeuren. 8. Hoe bevalt het zelfstandig ondernemerschap? Het bevalt goed, erg goed! Zelf de touwtjes in handen hebben is prettig. Het vergt verantwoordelijkheid, maar geeft ook veel voldoening op wat je doet en bereikt. Het persoonlijke contact met klanten, ondernemers en relaties vind ik erg fijn. Markten, workshops en kinderfeestjes zijn ontzettend leuk om te doen. Je verhaal vertellen en mensen blij maken met chocolade, dat is geweldig! 5. Wat maakt jullie chocolade duurzaam? Wij kiezen bewust voor chocolade met het zogenaamde ‘Cacao-Trace’ keurmerk. Dit keurmerk geeft de cacaoboeren scholing over het planten en oogsten van cacaobonen en het voornaamste, een beter salaris. Van elke kilo chocolade gaat er 10 cent direct naar de boer. Een extra bonus bovenop het al verbeterde salaris. Wij hebben kwaliteitschocolade, de boeren een beter leven. Wel zo fijn! 6. Wat zijn in dit seizoen de hardlopers? We gaan alweer richting Sinterklaas, dus je voelt hem al aankomen: de chocoladeletters! Deze zijn in veel uitvoeringen verkrijgbaar. Luxe neutrale letters of met een topping en/ of vulling en natuurlijk de letters voorzien van een bedrijfslogo. Ook Sintchocolade, zoals vrolijke flikjes, zijn in deze periode erg in trek. 9. Wat hoop je in de toekomst nog te bereiken met de chocolaterie? Sinds kort heb ik ook een webshop, www.hoekschechocolade.nl. Ik hoop hier veel mensen mee te kunnen bereiken en zo mijn bedrijf te laten groeien. Ook zou ik het ontzettend gaaf vinden om een mooie winkel te hebben. Een toonbank vol met de lekkerste bonbons en mooiste chocoladecreaties. Daarnaast hoop ik dat ik gewoon mijn ding kan blijven doen en mensen blij kan blijven maken met chocolade! 10.Heb je nog tips voor andere ondernemers? Echt een tip niet, advies wel. Alles komt zoals het komt. Je hebt pieken en dalen en vooral in de dalen moet je er vol voor gaan! Haal eruit wat erin zit, anders krijg je later misschien spijt dat je het erbij hebt gelaten. En geniet vooral van het ondernemerschap! Wees trots op wat je bereikt. REEDIJK CHOCOLATERIE | Simon Stevinstraat 17b, 3291 CA Strijen 06 - 12 10 48 31 | info@hoekschechocolade.nl | www.hoekschechocolade.nl
AL BIJNA 30 JAAR LEVERANCIER VAN: Binnen- en Buitenzonwering Rolluiken Horren Markiezen Garagedeuren Langeweg 5 H, 3261 LJ Oud-Beijerland | 0186-621654 | info@ dorstzonwering.nl | www.dorstzonwering.nl 0268649.pdf 1 7-10-2022 10:19:18 Fruit voor de zaak van Ben & Pieter’s Ben en Pieter’s koesteren lokaal ondernemerschap en brengen de producten van lokale bedrijven bij jou thuis of op kantoor. Zo proef je de HoekscheWaard, zonder dat je langs alle bedrijven hoeft te gaan, dat doen wij voor je! Met onze nieuwe dienst ‘Fruit voor de zaak’ zorgen wij ervoor dat jij je werknemers kunt voorzien van heerlijk vers fruit. Fruit is gezond en geeft een positief gevoel, zo stimuleer je als werkgever een gezonde levensstijl. Daarmee houd je je werknemers scherp en gemotiveerd. • Wekelijks bij jou op kantoor geleverd • Een variatie aan vers fruit • Een eigen fruitstandaard op kantoor • De kosten zijn volledig aftrekbaar Nieuwsgierig geworden? Bel gerust en we komen vrijblijvend bij je langs om kennis te maken. Contactgegevens Langeweg 5c, 3261LJ Oud-Beijerland 06-85486878 info@benpieters.nl www.benpieters.nl 0278806.pdf 1 14-11-2022 12:00:01
HOEKSCHE ZAKEN 27 HOEKSCHE ZUIVEL | Zwanegatsedijk 1a, Maasdam 078 762 0710 | info@hoekschezuivel.nl | www.hoekschezuivel.nl “Sorry, ik kon niet opnemen, want er werd een kalfje geboren.” Zo begint het gesprek met Petra Commijs. Op de boerderij van Hoeksche Zuivel is geen dag hetzelfde. Zijn het niet de koeien, hondjes, jonge bezoekers of gezellige collega’s, dan zorgt Petra zelf wel voor een gezellige reuring, door telkens weer iets nieuws te verzinnen. Een nieuw zuivelproduct bijvoorbeeld of een tof event. CYNTHIA VAN DER WAAL BIANCA DE BIE Het lijkt wel of Petra’s raderen voortdurend draaien. Altijd als we elkaar spreken, dan heeft ze weer iets nieuws bedacht. Zo werkt Hoeksche Zuivel sinds kort samen met de bezorgservices Ben & Pieter’s en Rechtstreex en er zijn zelfs al gesprekken met een derde partij. De verse producten van Hoeksche Zuivel kun je dus voortaan gewoon thuis laten bezorgen. Hoe lekker is dat?! “We spelen met deze bezorgservice in op de gemakstrend”, vertelt Petra. “De bezorging van boodschappen neemt al jaren op rij fors toe. Hiertussen mogen de producten van Hoeksche Zuivel natuurlijk niet ontbreken.” BEWUSTE VOEDING “Je merkt ook dat consumenten steeds meer voorkeur hebben voor vers en lokaal”, vervolgt Petra. “Met onze bezorgmogelijkheid brengen we onze producten rechtstreeks van de boer naar de klant. Zo maken we goede, lekkere zuivel voor nog meer mensen bereikbaar. Je vindt onze producten ook in steeds meer supermarkten en boerderijwinkels, maar de bezorgservice maakt de dekking nog meer compleet.” Een andere trend is volgens Petra bewust en gezond genieten. Ze speelt hier onder andere in met de ontwikkeling van Hoeksche Zuivel Kefir. “Melkkefir bevat minder melksuiker (lactose) dan gewone melk door een speciaal fermentatieproces. Hierdoor is kefir over het algemeen beter te verdragen door mensen met een lactose-intolerantie. Kefir houdt je darmflora gezond.” Dit nieuwe product is sinds eind oktober verkrijgbaar. Verder organiseert Hoeksche Zuivel regelmatig evenementen op de boerderij. Zo vond afgelopen zomer voor de vierde keer het succesvolle ‘Stampei op de boederij’ plaats en is er op 23 december een gezellige kerstmarkt ‘Korse Shoppe op d’n Stee’ [zie ook pagina 83]. Ook kun je bij Hoeksche Zuivel terecht voor kinderfeestjes, zakelijke evenementen, vergaderingen en workshops. Vanaf de zaal heb je een prachtig uitzicht over het erf en de weilanden. Het verveelt hier werkelijk nooit! HOEKSCHE ZUIVEL NU OOK THUISBEZORGD
0 / 66 / 55 / 0 0 / 51 / 46 / 0 PMS 0 / 65 / 50 / 0 0 / 60 / 55 / 5 “Ondernemerschap met een persoonlijke touch, daar staan we voor” John, Ronald en Maurice Maseratilaan 4 3261 NA Oud-Beijerland Telefoon: 0186-615450 info@troostaccountants.nl www.troostaccountants.nl
Balans: ZO BLIJF JE OVEREIND ALS ONDERNEMER Als ondernemer werk je vaak ontzettend hard. Je maakt lange dagen, hebt veel verantwoordelijkheid en vraagt waarschijnlijk elke dag veel van jezelf. Je hoofd draait overuren en je lichaam kan het fysiek maar net bijhouden (of misschien net niet). Wanneer er veel van je gevraagd wordt, is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen, zodat je optimaal kunt blijven presteren en jezelf niet voorbij loopt. HOEKSCHE ZAKEN 29
HET GAAT OM DE BALANS! Een gespannen lijf is voor veel mensen het nieuwe normaal geworden. Zelfs zo normaal, dat het vinden van ontspanning vaak veel moeite kost. Spanning en ontspanning horen beide bij het leven. Hoewel een beetje spanning in je voordeel kan werken, om bijvoorbeeld beter te presteren en te focussen, is ontspanning misschien toch wel de belangrijkste basisbehoefte. Het zorgt ervoor dat je lichaam en brein kunnen herstellen en optimaal kunnen blijven functioneren. Het is dus zaak om spanning en ontspanning in balans te houden. HOEKSCHE ZAKEN 30
SPANNING EN ONTSPANNING Misschien dat jij na een dag hard werken nog even intensief gaat sporten, om zo te ‘ontspannen’. Begrijp me niet verkeerd, er is absoluut niets mis met sporten en het helpt je om beter en gezonder te leven, maar het is niet dé manier om ontspanning te vinden. Actief bewegen activeert juist je stress-systeem (sympathische zenuwstelsel) en zorgt ervoor dat jouw lichaam nog meer stress ervaart. Het trekt je lichaam als het ware uit balans. Om echt goed te kunnen ontspannen wil je juist jouw rust-systeem (parasympatische zenuwstelsel) activeren. WAT KAN JOU HIERBIJ HELPEN? Verplaats de sportschool bijvoorbeeld naar de minst drukke dag en probeer in plaats daarvan misschien eens een andere manier van ontspannen, zoals yoga, ademoefeningen of meditatie. Tijdens bijvoorbeeld een yogales word je door zowel inspanning als ontspanning geleid. Je start de les in meditatie, komt dan in beweging en sluit altijd rustig en ontspannen af, zodat je in het rust-systeem eindigt. Daarnaast zijn er meer fysieke en mentale voordelen: je werkt niet alleen aan kracht, maar ook aan balans, focus en flexibiliteit. Maar ook jouw ademhaling kan toegang geven tot ontspanning! Door je ademhaling te verdiepen, te verlengen en te vertragen activeer je jouw rust-systeem en geef je jezelf de kans om te herstellen en weer op te laden. Adem naar ontspanning Probeer onderstaande oefening eens en ervaar wat het met jou doet: - Ga rechtop zitten - Ontspan je lichaam en sluit je ogen - Plaats het puntje van je tong achter je voortanden - Adem 4 seconden in via de neus - Houd 7 seconden vast - Adem rustig 8 seconden uit via de mond (zonder kracht) Adem maximaal 4 rondes achter elkaar, meer is niet nodig. HOEKSCHE ZAKEN 31
HOEKSCHE WAARD P DE KAART Ondernemers, inwoners en gemeente Hoeksche Waard werken samen aan een vitale Hoeksche Waard. De Hoeksche Waard als een plek waar het fijn wonen, werken en recreëren is. In deze rubriek lichten we ondernemers uit die op eigen, creatieve wijze (in)direct bijdragen aan de promotie van ons eiland. CYNTHIA VAN DER WAAL Wie: Piet en Annemiek Deunhouwer Wat? Daps Speciaalbier uit Heinenoord Doel? Speciaalbier maken dat écht speciaal is én blijft, kleinschalig gemaakt in de Hoeksche Waard. www.dapsspeciaalbier.nl Het verhaal van Daps Speciaalbier begint met een cadeautje. Tijdens een bezoek aan een kleinschalige bierbrouwerij op Texel in 2012, kocht Annemiek (zonder dat Piet het wist) een doe-het-zelf bierbrouwpakket. Twee weken later kreeg Piet het brouwpakket cadeau voor zijn verjaardag. Vanaf dat moment is Piet zelf aan het brouwen geslagen met als resultaat ‘de Dappere’, een donker speciaalbier met een volle mooie smaak. In 2018 werd alles officieel met een inschrijving bij de KvK. Het brouwen gebeurde toen nog in België bij Brouwerij Boelens, maar sinds anderhalf jaar heeft het tweetal vergunning om in de Hoeksche Waard te mogen brouwen. En dat gaat ze heel goed af, want inmiddels zijn er al vier Hoeksche speciaalbieren op de markt. De bieren zijn verkrijgbaar bij verschillende boerderijwinkels, speciaalzaken en slijterijen in de Hoeksche waard en daarbuiten. Maar ook online zijn de speciaalbieren bij steeds meer verkooppunten verkrijgbaar. “We krijgen berichten vanuit het hele land via de e-mail of sociale media”, vertelt Piet. “Onze Hoeksche bieren vallen goed in de smaak. Het is sowieso een leuk streekproduct dat het altijd goed doet bij bezoekers. Ze nemen een stukje HW mee naar huis.” Dat lokale karakter vinden Piet en Annemiek erg belangrijk. “We willen dat dit een echt Hoeksche Waards product blijft en daarom houden we het voorlopig kleinschalig, maar je weet natuurlijk nooit wat er nog op ons pad komt.” DAPS SPECIAALBIER HOEKSCHE ZAKEN 32
Wie? Toon en Janna de Geus, b(r)oer en zus Wat? Hoeksche quinoa Doel? Een positieve bijdrage leveren aan de Nederlandse akkerbouw en die van de HW in het bijzonder, door duurzame teelt. En dat iedereen in Nederland straks Hoeksche quinoa eet. www.boerenzus.nl In 2015 deden Toon en Janna mee aan de Masterclass Korte Keten van gemeente Rotterdam. Een initiatief vanuit het idee dat het gebied rondom Rotterdam dient als tuin en voedselvoorziening voor de stad. Toen zij vertelden over hun plannen om quinoa te gaan telen, klonk er gelach. Maar dat weerhield de twee er niet van om door te zetten. In tegendeel, ze hadden verschillende goede redenen om te kiezen voor quinoa. De vraag naar quinoa is de afgelopen jaren fors toegenomen en stijgt nog steeds. Veel quinoa wordt geïmporteerd uit Zuid-Amerika. “Dat is niet duurzaam”, stelt Janna. “Zeker niet als je je bedenkt dat het ook prima hier kan groeien. Daarnaast vind ik het belangrijk dat we met onze teelt het gewas een gezicht kunnen geven. Veel mooie gewassen worden verwerkt en gaan op in de massa. Quinoa is een mooi, puur product, dat we met de grootste zorg telen. Met onze duurzame aanpak willen we ook een positieve bijdrage leveren aan het imago van de Nederlandse akkerbouw. We hebben al heel lang bloemrijke akkerranden, maar ook bijenkasten en een windsingel met inheemse bomen en struiken en klimaatadaptieve drainage.” De Hoeksche quinoa - die wordt geteeld in de Mookhoek – is momenteel verkrijgbaar in verschillende (boerderij)winkels in de Hoeksche Waard en online via www.boerenzus.nl en www.benpieters.nl, maar Toon en Janna hebben de ambitie om heel Nederland te veroveren met hun Hoeksche quinoa. BOER & ZUS HOEKSCHE QUINOA HOEKSCHE ZAKEN 33
HOEKSCHE ZAKEN 35 SPONSOR IN BEELD Elke editie zetten we een lokale sponsor in de spotlight. Inkomsten uit sponsoring is voor veel clubs en verenigingen een belangrijke inkomstenbron. Door sponsoring dragen bedrijven bij aan een bloeiend verenigingsleven én een fijne woonomgeving. STYL Housing is sinds het seizoen 21/22 hoofdsponsor van Zinkwegse Boys. “Als OudBeijerlandse onderneming vinden we het belangrijk om iets terug te kunnen doen voor het dorp,” stellen de eigenaren Yessica van der Lelij en Shirley Teijl. De vader van Shirley, Aad Teijl, was beginjaren ’90 hoofdtrainer van de selectie van de Zinkwegse Boys. Voor haar en haar zusje Mandy (office manager bij STYL Housing) is de Beijerse polder dan ook geen vreemd terrein. Mandy heeft een relatie met Mitchell Dirkx, speler van het Eerste elftal. Via Mitchell kwam het hoofdsponsorschap ter sprake, vertelt Shirley. Gezien de verbintenis met de club vormt volgens de dames het sponsorschap een mooie aanvulling op de voetbal- en trainerscarrière van Aad. Ook de no nonsens cultuur, waar de Zinkwegse Boys bekend om staan vonden Shirley en Yessica passend bij hetgeen waar zij ook als STYL Housing voor staan. STYL Housing biedt huisvesting voor buitenlandse werknemers van grotere multinationals tot kleinere uitzendorganisaties gevestigd in binnen- en buitenland. STYL HOUSING Bij STYL Housing ligt de focus op het huisvesten van personeel voor projecten in Rotterdam (Maasvlakte, Botlek, Europoort), Dordrecht, Bergen op zoom en Antwerpen. Inmiddels heeft het bedrijf ook een verhuurdersnetwerk in onder andere Noord-Holland (Amsterdam), Flevoland (Lelystad), Limburg (Geleen) en Groningen opgebouwd. “Wij streven naar de meest passende huisvesting die aansluit bij de werklocatie van het personeel.” Onze missie is om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Om vervolgens zowel huurder als verhuurder te ontzorgen. We zetten ons in om met behulp van investeerders huisvesting te regelen voor personeel. Door de samenwerking Links: Yessica van der Lelij, Rechts: Shirley Teijl; Oprichters STYL Housing aan te gaan met de Zinkwegse Boys willen we ervoor zorgen dat we het aanbod van STYL Housing en ons investeerdersnetwerk kunnen laten groeien. Er is altijd een hoop vraag naar huisvesting. Met ons verhuurdersnetwerk willen we ervoor zorgen dat bedrijven gemakkelijker personeel te werk kunnen stellen door ze gelijk huisvesting aan te bieden. Wij zijn altijd op zoek naar geschikte woningen door heel Nederland voor onze huurders. Wij zijn het aanspreekpunt voor zowel de verhuurder als de huurder en nemen alle beheertaken uit handen.” Investeren in vastgoed is een veilige belegging omdat u dan eigenaar bent van iets tastbaars. Heeft u advies nodig over de locatie van de aankoop voor personeelshuisvesting? We kunnen alvorens samen de indeling bepalen om het maximale rendement te behalen voor de verhuur. Uw belang is tenslotte de onze. WWW.STYLHOUSING.COM
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=